lørdag den 24. september 2011

UK Dag 6 og 7 - HTM konkurrence

Vækkeuret ringede kl. 6 lørdag morgen, men huset var forbløffende stille... For stille i betragtning af, at det var konkurrence dag. Jeg stod op, luftede hunde og begyndte at gøre klar. Helle kom ned, men Kath og David havde stadig ikke vist sig.

Endelig kom Kath ned - lig-bleg og syg som en hund! Ups! Ikke cool, når man står for et stort weekend stævne med ca. 200 starter!!! Hun måtte imidlertid erkende, at hun ikke kunne tage afsted, så Helle og jeg skyndte os at blive færdige og så kørte vi. David kørte lidt senere og Kath blev hjemme og gik i seng.

Selvfølgelig savnede vi Kath ved konkurrence, men resten af klubbens bestyrelse klarede opgaverne til bravour og det var en super konkurrence dag.


Lørdag var Freestyle dag.
Jeg har altid tidligere været dommer i Advanced Freestyle, men da Biscuit rykkede op sidste år, skulle vi selv stille op der i år, så jeg dømte Novice Freestyle i stedet. Novice er begynder klassen for øvede handlere med nye hunde eller hunde og handlere der sammen er rykket op fra Starters klassen. Niveauet var meget varieret. Vinderen Lucy Creek med en Working Sheepdog var super dygtig og kunne med lethed have klaret sig også i den næste klasse og nr. 2 Sandrine Mullie fra Belgien med sin hvide puddel DeeJay White gjorde det også super godt.


Biscuit stillede som sagt op i Advanced Class og hold da op hvor var han go'! Det var en af de der konkurrencer, hvor man går ud af ringen med en følelse af, at alting fungerede og hang sammen. Super super fedt! Han blev nr. 2 i klassen efter Sue Betteridge med Glenalpine Katie. Katie er søster til Beats mor, så det var ok at blive slået af hende - det blev jo ligesom i familien ;-)
De to først-placerde ekvipager i Advanced Class kvalificerer sig til Crufts Semi-finalen, der afholdes i KC Bygningen i Stoneleigh i Januar, såh... nu må jeg lige beslutte om jeg skal til England igen efter nytår.

Biscuit optræder med Don't Tell Mama
[Foto: Allan Brown]
Beat stillede op i Intermediate klasse, men det var ikke lige vores dag - lige så godt som det gik for Biscuit, lige så skidt gik det for Beat. Murphy's lov - alt hvad der kan gå galt, går galt - og vi endte med at lave det om til en træningsrunde. Ikke Beat's fejl - det var bare en af de der dage... Whoops!

Kath dukkede op midt på dagen - hun lignede ikke en, der burde være kommet, men vi vidste godt, at hun ikke ville kunne holde sig væk.

Hun var bestemt heller ikke oplagt til så meget som at tænke på mad, så vi aftalte, at Helle og jeg skulle købe ind på vejen hjem og lave mad til David og os - så kunne Kath isolere sig i et 'mad-dunst frit lokale' :-).

Endnu engang satte Helle og jeg vores elskede GPS til at finde et supermarked og efter at have afvist et par usle små købmænd uden det store udvalg, førte den os til... Mmmm... TESCO EXTRA!!!! Den størtste Tesco vi nogensinde har set. Og nu er Helle og jeg jo begge store fans af Tesco, så det var næsten som at komme i paradis. Desværre ventede David jo på maden der hjemme, så vi måtte skynde os igennem og ud igen, så vi kunne komme hjem.

Tidligt i seng og klar til næste dag.

Biscuit - 2. vinder i Advanced Class og kvalificeret til Crufts Semi Finalen.

Søndag så Kath meget bedre ud. Phew! Alle mand afsted til Markfield til dag 2 - HTM dagen - af konkurrencen.

Sikke en travl dag. Jeg var Class Reporter (lavede små beskrivelser af alle programmer til den Engelske Freestyle Magazin) i den første klasse, dommer i den næste og konkurrerede i de sidste 3.

Jeg skulle dømme Advanced HTM og det var en kæmpe klasse med 24 tilmeldte hunde. Mine med dommere var Kath Hardman og Karen Sykes, så jeg følte et vist pres - der var noget at lave op til! Niveauet var meget varieret. Igen var der nogle super gode hunde, der klart levede op forventningerne til et Advanced program, men der var også ekvipager, hvor hunden hovedsageligt bevægede sig i en retning (forlæns) og ikke engang havde alle positioner med.

Det var ikke en svær klasse a dømme - vinderen var klar Nicci Hindson med Border Collie Cindally Bazil Brush (Leo) med et program til music fra Cats. Jeg håber, at Nicci vil søge om at komme på det engelsk landshold til fremtidige mesterskaber, for det er bare en fed ekvipage at se på. Nicci har haft massive gø problemer med Leo, men gennem næsten 2 år har hun stillet op ved alle konkurrencer og lavet hver eneste en af dem om til en trænings-runde, for at prøve at rette problemet og det har virket. Super flot performance og en værdig vinder!

Nicci med Leo
[Foto: Allan Brown]
Beat stillede op i Novice HTM med sit Walzing Mathilda program. Han har ikke lavet HTM siden sidste år da vi var i England og jeg havde bare tilmeldt ham, fordi jeg nu engang var der og så kunne vi lige så godt gå i ringen og have det sjovt sammen. Så det gjorde vi og Beat hyggede sig og gjorde det egentlig helt ok. Vi blev nr. 6 ud af en klasse på ca. 20. Helle med Jazz blev nr. 4 i samme klasse.

Hero er jo som de fleste ved en freestyle hund. Han har aldrig lavet andet end freestyle. Han finder HTM kedeligt og da han jo godt kan lide at tingene går stærkt, så har han ikke rigtigt tid til at vente på mig. Derfor har vi ikke lavet noget særligt heelwork. Så da jeg sendte vores tilmeldinger til konkurrencen i England, tilmeldte jeg naturligvis også Hero i Novice Freestyle. Og så fik jeg svar tilbage, at han ikke ville være gammel nok til at stille op i Freestyle klassen, så ønskede jeg ham flyttet til HTM??? Øhhhh hvad??????!!!!! Åbenbart er reglerne blevet lavet om i England og pr. 1.1.2011 må man stille op i HTM fra hunden er 12 måneder, men først i Freestyle fra den er 18 måneder. Argh!!!!! Jeg havde glædet mig så meget til at optræde med Hero i England, så jeg var helt utrolig skuffet. Men efter at have dyrket min skuffelse i et par dage begyndte jeg at træne heelwork. Og til konkurrencen i Markfield stillede vi op i Novice HTM med et program til 'Feet of Flames' (Heros stambogsnavn er Littlethorn Feet Of Flames).

Vi havde kun haft ca. 4 uger til at lærer Hero at lave heelwork og at træne et program... Indtil konkurrence dagen, havde programmet aldrig rigtigt fungeret og vi havde aldrig formået at lave det pænt. Hero er meget tændt. Det føles altid som om vi løber om kap og når jeg på et eller andet tidspunkt ikke længere kan følge med, så ender det i kaos.
Til konkurrencen tog jeg ham ind i hallen ca. 1 time før han skulle i ringen. Vi hyggede, lyttede til lydene, mærkede stemningen, vandrede rundt og hilste på folk og i det hele taget fik Hero bare  lov til at opleve og suge indtryk til sig. På et tidspunkt blev jeg faktisk lidt urolig, fordi han virkede meget træt og mættet af indtryk, men så snart vi begyndte at varme op var han PÅ PÅ PÅ!
Vi gik i ringen og Hero lavede sit livs performance. Alting fungerede, programmet hang sammen og det føltes bare så godt. Woooohooooo - han blev nr. 3 i klassen. Way to go lille Hero mand!

Hero, Jazz og Doggies opdrættere Bob og Alison kom for at se dem optræde, så det var dejligt, at de alle sammen gjorde det godt.

Whisper stillede op i Intermediate HTM med sit Apollo 13 program og han var en drøm at arbejde med. Han var så god! Desværre værdsatte dommerne ikke rigtigt hans indsats, hvilket jeg faktisk fandt noget skuffende - specielt fordi dommerne var så uenige. En dommer havde os på en 2. plads i klassen med super points og en anden havde os på en sidste plads med point der betyder, at vi endnu ikke er klar til at konkurrere i den klasse! Men Hey - jeg havde 4 fantastiske minutter i ringen sammen med min bedste ven og det er jo i bund og grund det vigtigste. Vi endte på en 4. plads ud af 21 tilmeldte hunde. Helle og Doggie blev heller ikke rigtigt belønnet for deres flotte præstation - de fik en 5. plads i klassen.

Vi hjalp med at rydde op og pakke sammen og derefter var det hjem til en hyggelig aften foran fjernsynet, hvor der blev sumpet igennem til X-Factor :-)

Herlig stævne weekend - mine drenge var fantastiske og det var skønt at være sammen med gode venner.

Ingen kommentarer: