lørdag den 29. januar 2011

Dansk Blindesamfunds Førehundetrænere

Dansk Blindsamfunds Førehundetrænere er også gået over til at bruge klikker og denne weekend var de samlet på Fuglsangcentret ved Frederecia, for at blive dygtigere trænere og for at få inspiration. Jeg var blevet inviteret derover, for at vise lidt dog dancing og demonstrere hvad man kan opnå med klikkertræning. Vores indslag var ment som et lille pusterum i en travl weekend og også som inspiration.


Opvisningen var Heros første opvisning og han var super. Han var totalt koncentreret om mig og ænsede ikke publikum. Gulvet var meget glat og det frustrerede ham i starten, at han ikke kunne komme afsted i sit vante tempo, men ret hurtigt tilpassede han sit bevægemønster til de nye forhold og så gik det fint. Han viste nogle af sine tricks og så demonstrerede vi hvordan jeg bruger klikkeren til at træne hunden i, at holde fokus på handleren selv under svære forhold.




Så var det Biscuits tur til at vise hvad en lidt mere rutineret hunde kan præstere. Han havde debut med sit nye program og hold da op hvor var det fantastisk. Jeg havde været meget i tvivl om, hvorvidt jeg skulle kaste ham ud i det, for vi følte os langt fra klar, men vi gjorde det og det fungerede bare så godt. Jubiiiii hvor skønt. Vores program i år, er ment som en hyldest til Robbie, så det var dejligt, at den første performance ikke endte som noget, der mindede mere om en hån ;o)






Whisper var sidste hund på dansegulvet... Han er pensioneret fra konkurrencer, men bestemt ikke fra opvisninger. Han elsker jo at danse, men bagparten magter ikke længere den præcision som kl. 3 kræver, så opvisninger er perfekte for ham og han nød at vise sit Ratatouille program. De glatte gulve voldte ham nogle vanskeligheder, men vi kom igennem ved at sætte tempoet ned og give ham tid til at få fodfæste.




Efter dansen, var der tid til at førehundetrænerne kunne stille spørgsmål og det gjorde de - de spurgte især ind til træningsmetoder og motivation, hvilket gav nogle spændende diskussioner. Jeg har enormt stor respekt for deres arbejde og for det fact, at fejl i deres træning kan koste liv, hvis hunden ikke udfører dens opgave. Det var lidt overraskende for mig at opleve, at de havde lige så stor respekt for det jeg gør og mit arbejde med hundene. En af de kommenterer der kom var 'Ja, hvis du kan bruge klikkeren til at lære dine hunde alt det, så kan vi vel også bruge den til at få hunden til at finde en dør eller stoppe ved en trappe'.

Beats nye program er ikke klar og jeg havde også 'kun' en time til at optræde og det var inklusiv tid til at spørge og diskutere, så jeg besluttede at lade Beat vente i bilen. Han er heller ikke så vild med den slags opvisninger på lidt presset plads og under uvante og ikke helt optimale forhold, så jeg tror, at han var helt tilfreds med den beslutning. Han kom med ud på en løbetur før og efter opvisningen og på vejen hjem stoppede vi ved Korsør og gik en tur langs stranden ud under Storebæltsbroen. Vejret var fantastisk og det var en skøn måde at slutte en dejlig dag ude med hundene.


Tak til Dansk Blindesamfund for invitationen og for en rigtig god formiddag i Frederecia.

Se flere billeder - klik her!

Ingen kommentarer: