tirsdag den 31. august 2010

Aftenkonkurrence

Jeg har aldrig været vild med ideen om aftenkonkurrencer på hverdagsaftner. At skulle afsted til konkurrence efter en lang arbejdsdag, komme sent hjem og tidligt op på arbejde igen næste dag... Jeg har altid valgt dem fra, fordi jeg har ment, at det ville blive for lang en dag og stressende.

Men til Ophians aftenkonkurrence i går blev jeg inviteret til at dømme og da jeg heller ikke vidste om Beat ville få brug for en ekstra konkurrence i år, for at rykke op i Freestyle kl. 3, så tilmeldte jeg mine freestyle hunde, men holdt HTM klasserne fri så jeg kunne dømme dem.

Det var stressende. Fri fra skole (efteruddannelse om mandagen), hjem efter hunde, afsted mod Kr. Hyllinge... Argh!!!! Kø pga. vejarbejde mellem Holbæk og Sorø... Det var ikke passet ind i den stramme tidsplan!!! Ankom til hallen kl. 16.50 og skulle helst være klar til at dømme kl. 17. Og tro det eller ej... Jeg var klar kl. 17!

Jeg dømte HTM klasserne og det var en fornøjelse.

I kl. 1 vandt Jenny Tholin med Tyra. De kommer fra Sverige, hvor HTM er helt nyt, så det er rigtig flot at de rejser til Danmark for at konkurrere og lære. Jeg har dømt dem tre gange tidligere i denne måned - i Vejen og to gange i Sverige og deres præstation i går var klart de bedste heelwork jeg har set fra dem. Deres positioner var skarpere end de tidligere har været og hunden følger ikke mere et håndtarget. Flot.

Kirsten med Luka stillede op i kl. 2 og vandt klassen. De var super gode. Hold da op, hvor har Kirsten arbejde med sin hund og det bar frugt! Præcist heelwork i fin harmoni med musikken og rigtig god sværhedsgrad. De gjorde det svært ikke at dømme i forhold til tidligere præstationer. Jeg skal dømme hver ekvipage som om jeg aldrig har set dem før og selv om jeg ved, at Luka har haft enorme gø problemer og der denne gang kun kom noget begejstret hylen, så kan det ikke påvirke min bedømmelse. Jeg havde lyst til bare at se mellem fingre med det, for jeg ved, hvor meget Kirsten må have gjort for at nå til de resultat vi så i går, men i klassen før havde jeg trukket Johanna og Toffee ½ point for at Toffee 'hylede' hele programmet igennem, så naturligvis måtte jeg gøre det samme med Luka, men jeg følte mig faktisk ret ussel da jeg gjorde det, for jeg var dybt imponeret over det de viste i ringen og hvor langt de er kommet.

Jeg havde også fornøjelsen af at dømme Freestyle kl. 1 og der var to ekvipager, som jeg har lyst til at fremhæve. 2. vinder i klassen blev Marianne Blesky med CKCS Pheobe. De optrådte til 'Im Walking in the Air', et stykke musik, som jeg har haft liggende i gemmerne til Whisper gennem flere år. Nu nåede Marianne at bruge det før jeg og det er dejligt at se, at hun bruger det godt. De viste et rigtig fint program og det er dejligt at se Mariannes motiverede og veltrænede hunde i ringen.

Vinder i klassen blev en debutant - Sidsel med Islandsk Fårehund Bylgja. De optrådte til Gustav Wincklers 'Istanbul' og det var skønt at se en begynder ekvipage, hvor handleren performede og virkelig havde forstået konceptet med HTM - at det er show og underholdning. Fin udførelse, udmærket variation og rigtig god fortolkning. Flot, flot kl. 1 program og en super debut.

En pause mens FS2 var i gang og så startede Freestyle kl. 3 hvor begge mine hunde var med.

Beat gik først i ringen - Tarzan Mama Mia. Han gjorde det godt i sin kl. 3 debut :o). Jeg havde glemt hans rekvisit (en kæphest), så jeg måtte bruge en anden stok, som jeg havde liggende i bilen. Jeg træner tit med en almindelig stok, for at hovedet på hesten ikke skal blive grimt og vådt i dårligt vejr, så det overraskede mig, at det faktisk var enormt forstyrrende for mig ikke at have den rigtig kæphest med i ringen. Jeg var meget bevist om, at det bare var en pind jeg havde med og det virkede tåbeligt at futte rundt med den mellem benene eller på anden måde 'lege' at det var en hest, så jeg vidste ikke helt hvor jeg så skulle gøre af den, når den ikke var i brug. Hmmm ja, der kan man bare se, hvor lidt der skal til, for at hyle en lidt ud af den og ødelægge ens fokus.

Beat var en lille smule usikker på hallen. Man kunne ikke varme op i hallen og man kunne ikke have hundene inde før de skulle i ringen. De opholdt sig udenfor eller i et baglokale - mine var i bilen - og kom ikke ind i hallen, før de skulle optræde. Indgangen til ringen var døren udefra og ind i hallen. Jeg havde troet, at det ville være sværere for Beat, at varme op udenfor og så pludselig stå i en hal og skulle arbejde, men han tacklede det glimrende og mistede kun koncentrationen enkelte gange. Dejligt - han bliver mindre påvirket af omgivelserne og bedre til at tackle konkurrence miljøet for hver gang vi er ude.

Han blev nr. 5 i klassen med 23,4 points fra dommer 1, 23,4 fra dommer 2, 24 fra dommer 3 og et bestået program. Jeg var meget tilfreds med hans kl. 3 debut.



Biscuit var sidste hund i klassen med 'Its a Hard Knock Life/Tomorrow'. Han var helt fantastisk at optræde med. Hold da op hvor var han tændt. Han jublede sig gennem sit program og elskede hvert sekund i ringen. Jeg måtte stramme mig an for at følge med, for Biscuit ville have action! Det var enormt sjovt og jeg forlod ringen med et stort og fjollet grin om munden. Ahh min super lille sheltie fyr :o).

Han vandt klassen med 27,2 points fra dommer 1, 27,3 fra dommer 2 og 27,9 fra dommer 3.



Efter kl. 3 var der tid til at lufte hunde inden præmieoverrækkelsen og køreturen hjem. Robbie og Whisper havde enten været alene hjemme eller siddet i bilen hele dagen, så de skulle have en god løbetur inden vi skulle hjem i seng. Mmm gåturen blev på en mark, hvor der lige havde været en højløbsk tæve, så Robbie sad og hylede i bilen resten af aftenen. Argh!

Vi var hjemme kl. 22.30, hundene fik mad og så i seng. Men det tog godt nok lige noget tid at falde i søvn... adrenalinet skulle lige ud af kroppen...

1 kommentar:

Helle sagde ...

ÆV jeg fik ikke set Beat i ringen i går, men til gengæld blev jeg godt underholdt af Biscuit :-) Tillykke med begge drengene