lørdag den 21. maj 2011

Konkurrence dag

Autoschool????
Jeg ville da nødigt lærer at køre, af den person, der fik den her bil til at se sådan ud!!!

Hold da op hvor var jeg træt kl. 7 da vækkeuret ringede. Jeg havde haft svært ved at falde i søvn og kl. 4 blev jeg vækket af en hund, der gøede vedvarende uden for hotellet. Selv om der var varmt, måtte jeg lukke vinduet for at få ro til at sove, men det varede alligevel noget inden jeg faldt i søvn igen.

Lige så spændende som de russiske specialiteter havde været ved aftensmåltidet dagen før, lige så fæl var morgenmaden på hotellet. Dåse-pølser, æg i firkantede skiver, tørt hvidt toastbrød, ost, spegepølse og havregrød. Yuk!

Kl. 8.30 var det afgang mod den store messehal, hvor der bla. var hundeudstilling, som HTM og Freestyle konkurrencen var en del af.

Køreturen var nervepirrende og kvalme-fremkaldende. Det var en af Polinas venner der hentede Olga og jeg og hendes kørsel i den tætte Moskva trafik involverede gentagende ned-bremsninger efterfulgt at kraftige accelerationer. Puh...

Udstillerne venter på at komme ind...
Vi ankom til messehallen og fik banet os vej gennem alle udstillerne – deres engagement i at samle hunde høm høm'ere op på vej ind i hallen var i øvrigt meget lille. Yiks! Det var med at passe på, hvor man satte fødderne!

Ringnumrene var markerede med store balloner.
Genialt - let at se og let at transportere til hallen.

En flok skønne mynder
Dog Dancing ringen var stor og flot. Blomster på dommerbordene og en fin sejrsskammel til vinderne. Min overraskelse var stor, da jeg fandt ud af, at jeg var konkurrencens eneste dommer. De russiske regler tillader 1 – 7 dommere. Der skal være et ulige antal og hvis der er mere end 3, så sorterer man det højeste og det laveste pointtal fra, inden pointene tælles sammen. Ved denne konkurrence havde de valgt kun en dommer.

HTM ringen
Der var ret meget ventetid inden konkurrencen gik i gang (og det var ok, for så kunne kvalmen fra køreturen nå at lægge sig lidt), så jeg sad og betragtede opvarmningen i ringen. En del handlere var ret hårde ved deres hunde og mange trænede og trænede. Når jeg tager min hund i ringen inden en konkurrence, er det for at den skal have en rigtig god oplevelse, så den slet ikke kan vente med at komme tilbage i ringen og have det sjovt, så det var overraskende for mig. Jeg besluttede mig for at tale med dem om det efter konkurrencen, når jeg skulle lave det lille 'seminar'.

Denne ekvipage vandt junior handler konkurrencen og Novice HTM
Konkurrence gik i gang. Først var der HTM. 3 klasser, men kun en hunde i hver. Kun Polina, der vandt den øvede klasse, viste et rigtig godt HTM program. Hun var også med til VM, hvor hun kvalificerede sig til den individuelle finale, så hun gør det faktisk rigtig godt. Dog kunne der godt være flere positioner i hendes program.

Så kom der en klasse for juniorhandlere og der var faktisk 6 deltagere. 3 af dem havde rigtig høj kvalitet i sit arbejde og kunne let have klaret sig i de voksnes klasser. Super dejligt at se. Det overraskende var, at juniorne måtte have mad og legetøj med i ringen og alligevel lå deres klasse midt i konkurrencen. For Sjov klassen var efter junior klassen og der måtte man også have mad med, så der var rig mulighed for at finde små madrester i ringen, da freestylen gik i gang.

'Marilyn Monroe' her vandt advanced freestyle, men ikke med denne hund. I advanced class stillede hun op med sin golden retriever.
Novice Freestyle var en stor klasse. Der var 8 deltagere og niveauet var rigtig højt. Vinderen blev en New Foundlander, der viste et program til noget 'dukke tema' musik. Handleren performede hele programmet med stive dukke bevægelser og armene stift foran sig. Hunden arbejdede ene og alene på verbale signaler. Totalt imponerende og en værdig vinder.
Nr. 2 blev en Pyrinærisk Hyrdehunde, der havde et bredt repertoire af tricks, der var vel koreograferet ind i et danse tema og på 3. pladsen kom en tændt blue merle border collie, der lavede et samba inspireret program.

Vinder af Novice Freestyle
Dagens sidste klasse var advanced freestyle med 6 deltagere. Vinder blev et WOW WOW WOW Marilyn Monroe program. Godt, at den Golden Retriever ikke bor i Danmark – vi andre ville ikke få et ben til jorden! Handleren bevægede sig fuldstændig som Marilyn Monroe og hunden arbejdede helt uden nogen form for krops- eller håndsignal. Det meste af tiden kiggede hun ikke engang på hunden. Hun dansede bare rundt, kiggede på sine smykker og sørgede for, at kjolen ikke blæste op... Og hunden viste et teknisk svært program og fik det til at se legende let ud. Det var virkelig et super program. Nr. 2 blev Polinas belgiske hyrdehund (den hun havde med til VM), der lavede et interessant program til et stykke musik, der hed 'The Sword'. Rekvisitten var et samurai sværd. Godt indhold og fint program, men lidt for basic. På 3. pladsen kom en dalmatiner, der lavede et Japaner inspireret program. Det fede ved den var, at den havde en skammel som rekvisit og den lavede alle mulige tricks rundt eller oven på den skammel uden at handleren var i nærheden og alene på verbale kommandoer. Det er ikke nemt at lave mange forskellige ting med samme rekvisit uden nogen form for hjælp andet end verbale kommandoer, til at fortælle hvad det er man skal.

3. vinder i advanced freestyle
Efter konkurrence blev der regnet point sammen og så var det tid til præmieoverrækkelse. Man kunne godt se, at resultaterne overraskede lidt. Jeg fik også at vide, at der var en anden handler, der plejde at vinde... Hmmm ok... Men hun var altså ikke den bedste i dag.

Præmieoverrækkelse


Nårh - bedårende fox terrier med mundkurv på. Den er dækket af mens 'mor' træner med en anden hund og det er den vist ikke helt tilfreds med.
Frokost tid og efter frokost samledes alle Dog Dancerne igen. Denne gang til et 1½ - 2 timers seminar, hvor jeg gennemgik dagens programmer, hvad der havde været godt og hvad jeg kunne forestille mig, at man kunne gøre, for at forbedre dem. Jeg ved ikke helt hvordan folk tog imod min 'kritik', for de talte jo russisk, men stemningen var helt fin og mange kom og takkede mig bagefter, så jeg tror, at det var ok.



Hold da op, hvor var jeg smadret. Det havde været en hård formiddag oven på en sen nat...Det var skønt at komme tilbage til hotellet også selv om det kun var for en 45 minutters pause. Efter 45 minutter gik jeg de 500 meter hen til mødestedet, bare for at finde en SMS fra Polina om, at hun var ½ time forsinket. Ok tilbage til hotellet til yderligere 20 minutters venten. Det var imidlertid ok, for kvalmen efter 'venindens' køretur hjem fra messehallen, havde ikke nået at lægge sig endnu.

Polina og Olga tog mig med op til en udsigtspunkt, hvor jeg kunne se ud over Moskva. Det var også mødested for byens bikere, så der var mange kæmpe store og meget flotte motorcykler + alle mulige turist souvenir boder. Vi gik en lille tur og snakken gik om HTM, VM/EM, konkurrencer osv.

Udsigt over Moskva

Samlingspunkt for turister og handlende.
Det er en ski-hops bakke i baggrunden.

Biker samling

Moscow University

Kirke
Spisetid. Endnu en restaurant med russiske specialiteter. Seancen fra i går gentog sig. Den ene specialitet efter den anden landede på min tallerken. Jeg bestilte kun en ret, men så bestilte de en masse andre små retter, som jeg lige skulle smage. Enten havde kvalmen fra 'venindens' seneste køretur endnu ikke lagt sig, eller også var specialiteterne lidt mere specielle i dag. Jeg følte mig i hvert fald ret hurtigt fyldt op. Maden smagte fint nok, men var 'tung'.

Polina og Olga på den meget russiske restaurant.

Et dansk menu kort i samlingen!!!
Kl 22.30 var jeg tilbage på hotellet. I morgen skal jeg undervise en enetime om formiddagen, inden turen går mod lufthavene og Kastrup/Danmark.

Moskva har været en super spændende oplevelse. Folk er enormt gæstfrie og jeg er blevet så godt behandlet. Jeg er blevet udfordret paa mine holdninger og det er jo altid sundt. F.eks. er jeg blevet spurgt hvorfor jeg er imod stod (elektrisk) halsbaand, naar der tydeligvis er saa mange hunde, der bliver mere motiverede af det. Jeg forklarede, at nogen bliver motiverede, men det ville jeg ogsaa bliver, hvis det var det, der skulle til for ikke at faa et elektrisk stod, men mange hunde bliver ogsaa apatiske og indlaert hjaelpeloshed er en meget kedelig bivirkning! Og saa SMS'ede jeg Carina og fik navnet paa Ismael von der Voss. De har brug for nogen nye forbilleder her! Det gode er, at selv om vi kommer fra forskellige verdner, saa er der fuld respekt for mine modsat rettede meninger - de vil gerne laere og forstaa.

Hotellet er specielt. Det ligner en gammel kaserne – store røde murstensbygninger på et indhegnet område. Man må ryge alle vegne her, så mit værelse stinker af røg i en sådan grad, at jeg får kvalme lige når jeg træder ind, indtil jeg vænner mig til lugten.

Hotellet

Hotel området

Toilettet er dog det mest interessante. Man kan ikke trække ud! I går kunne man bare ikke trække ud, så jeg har brugt skraldespanden til at fylde med vand fra badekarret og skylle ud med, men i dag har de vist forsøgt at fixe det, for nu løber det hele tiden og uafbrudt, men det kan stadig ikke trække ud. Jeg kan ikke fortælle hotel personalet om det, for ingen her taler engelske og mig russiske er ret dårligt!

Mmmm jeg ved godt, at det er en mærkelig video, men det er fordi, at det er blevet lidt tradition efter Tjekkiet, at dokumenterer de underlige toiletter jeg møder på mine rejser.

Sengetid om lidt.... Ny spændende dag i morgen :-)

Flere billeder fra konkurrence dagen her!

Ingen kommentarer: