fredag den 20. maj 2011

Ankommet og allerede udfordret!


Ankommet til Moskva. Rejsen gik fint, men jeg maa indromme, at stress niveauet kom lidt op i lufthavnen! For det forste skulle jeg udfylde en imigrations seddel, som jeg skal have paa mig altid i den tid jeg er her, fordi 'myndighederne' kan kraeve at se den naar som helst... Mmmm ok... og for det andet ser alle toldere og pas-gutter i lufthavnen meget stive og alvorlige ud og ens pas og visum blev scannet og gennemlyst i en uendelighed. Uhyggeligt! Og ingen sagde et ord! De stirrede bare paa mig og sammenlignede mig med mit pas-billede, der i ovrigt slet ikke ligner mig mere, fordi jeg vejede ca. 40 kg mere den gang mit pas blev lavet!

Det første glimt af Moskva

Visum ok - phew!

Imigrations papiret skal man have på mig altid, når man færdes i Rusland
Naah ja - og saa var der ingen til at hente mig i lufthavnen, da jeg endelig kom ud!
Jeg folte mig noget presset, men det hjalp, da der kom en SMS fra Polina - hun sad fast i trafikken og var paa vej. Phew!

Jeg slog tiden ihjel i lufthavnen, ved at gå og kigge på de forskellige små butikker, hæve kontanter i automater der kun talte russisk (skræmmende ikke at vide hvad man siger ja til!) og købe kaffe.

Nationaldragter
Afsted gennem Moskvas meget travle trafik til Hotel Turist, hvor jeg skal bo. Polina og min tolk (som jeg ikke helt ved hvad hedder) fik mig checket ind - ingen taler engelske og jeg taler ikke russisk, saa godt, at jeg havde hjaelp! De tog mig ogsaa med over i det lokale supermarked, saa jeg kunne kobe lidt cola og vand paa flaske, for man drikker aabenbart ikke vand fra vandhanen her.

Hotel Turist

Den lille butik, som jeg handlede i, når jeg skulle have cola eller andet.

Det her er egentlig beregnet som snacks til mennesker, men jeg købte en pose til hver af hunde-passerne og jeg forventer, at de bruger dem som hunde guffere!
Nu har jeg et par timer her paa hotellet, inden Polina og tolken kommer og henter mig kl. 20 og tager mig med ud og spise og paa sightseeing i Moskva. De har lovet, at jeg kommer til at se den Rode Plads :-)

Mit hotel værelse

Vi har allerde haft nogen spaende samtaler i bilen om FCI, regler, VM\EM osv.

I morgen kommer der ca. 30 deltager til konkurrencen. De siger, at det er faerre end saedvanligt, fordi de 'Britiske Dommer' (Kath Hardman og Karen Sykes), der var her sidste aar, skaemte dem, fordi de domte saa haardt. Ups! ;-D

At skrive denne blog viste sig at vaere en udfordring!!! Der er ikke traadlost netvaerk paa hotellet, saa jeg kan ikke bruge min baerbare. Derfor sidder jeg ved computern i lobby'en og betaler 100 Rubel for 30 mins internet tid. Men keyboarded her taler russisk og det gor alle andre ogsaa, saa jeg kunne ikke faa nogen til at forklare mig, hvordan man fik det til at tale engelsk! Jeg havde opgivet og faaet mine 100 Rubel tilbage, da jeg modte en ung gut i elevatoren (der i ovrigt ligner en, der kan sidde fast og spaerre mig inde naa som helst - elevatoren altsaa), som talte lidt engelsk og kunne vise mig hvad jeg skulle gore. Det er takke vaere ham, I kommer til at kunne folge lidt med paa min rejse.

Det var inde i computerens indstillinger, at man skulle vælge om den skulle skrive russisk eller engelsk, når man trykkede på tasterne. Det havde jeg aldrig gennemskuet på egen hånd!

Jeg kan ikke laegge billeder op, saa dem maa I komme tilbage og se senere. (de er så kommet nu d. 23/5)

Alt vel - glaeder mig til konkurrencen i morgen.

Og til mine hundepassere - giv hundene et stort kram fra mig og pas godt paa dem.

1 kommentar:

Tove sagde ...

Spændende at høre om - tak for alt dit besvær med at komme på nettet.