lørdag den 12. februar 2011

Kostume og træning

Vi vågnede op til et fantastisk vejr og det var jo skønt, for Hero skulle til hvalpetræning og senere på dagen havde vi en træningsaftale med Anja. Vi gik en lille morgentur og så afsted til Slagelse.

Det gik op for mig allerede i bilen, at jeg måske var lidt galt på den. Heros hvalpetræning startede op sidste lørdag, så jeg havde allerede indstillet mig på at det er lørdag vi træner... men på vej til Slagelse, slog det mig pludselig, at det i næste weekend er om søndagen... Jeg havde nemlig bemærket, da jeg kiggede på træningsplanen, at vi ikke behøvede gå glip af træningen i næste weekend, selv om der er et stort Border Collie Klub arrangement om lørdagen. Så jeg anede faktisk ikke, om det var lørdag eller søndag i denne uge.

Men men men, jeg var jo på vej, så jeg fortsatte og kom frem til en tom træningsplads. Hmmm så er det altså søndag i denne weekend. Argh! Nå, vi må på den igen i morgen.

Turen til Slagelse var imidlertid ikke spildt. Jeg har længe prøvet at finde et passede tidspunkt til at komme ud og købe kostume til Biscuits nye program og nu var jeg pludselig i Slagelse på en lørdag formiddag uden nogen planer, så ingen undskylding for ikke at ta' en lille shopping runde.

Det tog 1½ time at finde et godt kostume!!!!! Argh!!!!! Men jeg er faktisk også rigtig glad for det jeg har fundet, så nu glæder jeg mig til at komme ud og vise vores nye program.


Da jeg kom hjem havde jeg lige en lille frokost pause og derefter gik jeg ud og trænede med Whisper og Beat. Jeg havde netop hentet Hero for at træne ham, da Anja kom. Hun har haft nogen problemer med den ene af sine heelwork positioner, så hun havde spurgt om jeg ville hjælpe. Det ville jeg selvfølgelig gerne, men det tog lige lidt tid at finde en dag, hvor vi begge kunne, så hun havde faktisk løst problemet da hun kom.

Men jeg fik lavet lidt med Hero. Vi arbejder i korte trænings-sessioner. Max ½ time ad gangen og jeg slutter altid, når han begynder at sætte tempoet lidt ned. Han har super højt drive og naturligt højt tempo og det vil jeg gerne bevare, så vi prøver at nøjes med lidt, men godt. Jeg arbejdede først lidt med hans heelwork. Anja kom med en god ide til at korrigerer positionen under gang, så vi kan få lidt bedre flow og lidt færre stop. Det så ud til at virke, så det vil vi arbejde videre med. Ellers arbejder vi med at skifte mellem forskellige tricks, så han lærer at kæde dem sammen og ikke bare lave dem hver for sig. Vi sluttede med at træne hans bak-øvelse lidt.

Queeny var næste hund. Vi fik talt om den position hun og Anja har kæmpet med og også om en ny position, som de er ved at træne og så fik vi rettet Anjas skridt, så ikke det ser ud som om, at hun skubber hunden rundt i hende omkring vendinger. Det handlede bare om at starte med det andet ben - gid alle HTM problemer var så lette at løse!

Biscuit. Yiks! Jeg opdagede, at jeg gik i stå samme sted hver gang vi prøvede at vise Anja vores nye program. Jeg har trænet programmet uden musik i et stykke tid, så når jeg pludselig skulle lytte til musikke, kunne jeg ikke huske programmet. Det skal jeg lige træne lidt uden hund! Ellers var Biscuit glad og tændt - men vi blev ved lidt for længe, så motivationen nåede desværre at falde. Sådan kan det gå, når man er ivrig efter at vise programmet frem.

Nessie var sidste hund på banen. Anja har lavet et rigtig fint kl. 3 program til hende. Vi fik lavet det lidt mere Nessie-venligt og så fik vi udvekslet erfaringer omkring at træne en sheltie. De kan være vældig svære at motiverer og holde motiverede, men jeg har efterhånden fundet nogle metoder, der har været rigtig gode for Biscuit, så det ville jo være fantastisk, hvis de også kunne virke for Nessie.

Vi sluttede med en lille gåtur inden Anja og pigerne kørte mod hovedstaden igen.

Tak for en hyggelig dag Anja og tak for gaven!

Mmmmm en lækker guf-kurv fra Anja

Hero siger at indholdet var skønt!

2 kommentarer:

Nessie, Queeny og Anja sagde ...

TAK for en rigtig hyggelig dag Emmy... Tak for gode råd - det var super!!!!

Jeg glæder mig til at se Biscuits program igen - jeg er VILD med det!!

OG hvor er Hero bare en skøn hund - han bliver uden tvivl en STOR stjerne :-)

Bluedog sagde ...

Zimba siger bare hrmff!!!

"Sheltier kan være svære at motivere og holde motiveret".....pfff, det er injurier!!!;oD