lørdag den 14. marts 2009

Tina & Chandis Triple Sejr!

Ved Crufts 2009 skrev Tina Humphrey sig ind i HTM historien ved at vinde samtlige HTM/FS finaler med sin Working Sheepdog Chandi. En imponerende præstation - ikke mindst fordi Chandi har nået den fremskredne alder af 11 år. Flot i den alder, stadig at kunne holde gejsten oppe gennem 3 dages hård konkurrence.

Tina freestyle sejr torsdag var ikke ufortjent. Ingen viste deres bedste og de øvrige ekvipager forærede næsten Tina sejren. Tinas program var velkoreograferet og havde en masse indhold. Det matchede musikken og der var godt flow. Min skuffelse da jeg så det bundede i, at der intet nyt var i programmet. Alt hvad de viste var noget vi har set fra dem før, men det kan dommerne naturligvis ikke straffe og det skal de heller ikke. Jeg ville blot ønske, at nogle af de mere originale programmer var blevet performet bedre.

I HTM finalen fredag... Der var Tina bestemt ikke min favorit. Jeg havde hende placeret et sted midt i klassen og det er mig stadig en gåde, hvordan dommerne kunne trække hende op på en første plads. Hun havde ikke sammen sværhedsgrad eller præcision som konkurrencens bedste ekvipager og hendes udnyttelse af musikken... jeg mangler ord! Jeg forstår det ikke! Jeg forstår ikke, at en talentfuld handler som Tina ikke finder bedre musik eller i det mindste fortolker det hun har valgt bedre! Der var absolut ingen sammenhæng mellem musik og koreografi. Som Marianne sagde efter konkurrencen - de gik ikke engang i takt til musikken!

Misforstå mig ikke - jeg er faktisk en stor fan af meget af Tinas arbejde... Mine absolutte favoritter er stadig det hun viste i Ryton 2005, hvor hun vandt Advanced Class i både HTM og Freestyle med sine heste-programmer. Senere vandt hun også Crufts Freestyle Finalen med Spring-programmet. Den gang beviste hun, hvor dygtig hun er.

Rygterne siger, at Chandi går på pension nu, så hvem ved... Måske er der en ny lille Bluecrofts hund på vej? Hvis det er tilfældet håber jeg, at den vil inspirere Tina til endnu engang at komme frem og vise de velkoreograferede, velfortolkede og originale HTM og Freestyle programmer, som vi ved hun kan lave.

Tina og Chandi stod ikke for bedømmelserne ved Crufts 2009. De vandt fordi dommerne vurderede dem til at have den bedste præstation 3 dage i træk og det fortjener stor respekt!

Ingen kommentarer: