lørdag den 21. maj 2011

Fredag aften og nat


Kl. 20 samlede Polina mig op på det aftalte sted og sammen kørte vi videre for at mødes med Olga, som tolken hedder. Vi stoppede ved Moscow Museum, så jeg kunne tage billeder af en helt fantastisk figur, der står på taget af museet. Jeg ved ikke om billederne tydeligt viser hvor stor den er? Den er kæmpe stor og virkelig smuk.


Vi samlede Olga op ved en Metro station. Trafikken i Moskva er vanvittig. Vi sad fast i en trafik prop kl. 1 om natten!!!! Og ved 20 tiden er mange åbenbart på vej hjem fra arbejde, så vi sneglede os afsted mod centrum. Officielt bor der 11 millioner indbyggere i Moskva, men det realistiske tal er nok nærmere 20 millioner, så det er rigtig mange mennesker, der skal til og fra arbejde!

På vejen så vi den eneste statue af Lenin, der ikke er blevet ødelagt og et mindesmærke ude midt i Moscow River, til minde om Kejser Peter – Ruslands første kejser, som Skt. Petersborg også er opkaldt efter.

Denne bygning er bygget til ære for Moskvas grundlægger
Next stop: Den Røde Plads. Hvor vildt er det, at have gået på Den Røde Plads, som jeg ellers kun kendte fra TV og historie bøgerne?! Vi så også Lenins grav og en smuk bygning, der er bygget som mindesmærke over Moskvas grundlægger. Derefter gik turen til den evige flamme, der blev tændt lige efter 2. verdenskrig og har brændt siden. Ved siden af den evige flamme, var der store firkantede stenblokke, der hver havde navnet på en by indgraveret. Det var til ære for de byer, der havde været under hårde angreb fra tyskerne under 2. verdenskrig, men som havde holdt stand.

Tårn i udkanten af den røde plads

Tårne og mure rundt om den røde plads

I denne bygning ligger Lenins jordiske rester

Moskva Historiske Museum

Den russiske forsvars minister lige efter 2. verdenskrig

Den evige flamme

De firkantede stenblogge foran træerne, er indgraveret med navnene på de byer, der holdt stand mod tyskerne i krigen

Vi fortsatte ned til en række smukke parker og springvand. Polina købte en russisk drik til mig, som faktisk smagte ret godt. Den var lavet af brød og mindede mest om en slags sødlig øl, men den var alkoholfri. Mens vi gik snakkede vi om forskellene mellem Rusland og Danmark. Det var interessant. F.eks. er homeseksuelle stadig ikke accepterede i Rusland, hvilket jo er enormt mærkeligt for mig at forstå, fordi jeg er naiv nok til at mene, at kærlighed er lige værdifuldt uanset hvem den er rettet mod. Olga fortalte også, at de næsten ikke har nogen middelklasse i Rusland – enten har man mange penge eller også ingen.



Polina

Polina og Olga

Ved 23 tiden gik vi ind på et spisested, hvor de serverer traditionelt russisk mad. Jeg skulle jo smage deres specialiteter. Og dem har de ret mange af – hold da op, hvor blev jeg mæt!

Efter maden fortsatte vi gåturen gennem den nu smukt oplyste by. Når mørket falder på, er der sat projektører på alle de smukke gamle bygninger og det var bare så flot. Vi gik tilbage til bilen og hjemturen mod hotellet gik langs floden, så jeg lige kunne nå at se lidt flere seværdigheder.

Kl. 1 om natten, blev jeg sat af ude foran hotellet med et godnat og på gensyn i morgen kl. 8.45.
Sikke en dag!

Moskva er helt utrolig – der er liv i gaderne døgnet rundt! Selv kl. 1 om natter er der fuld gang i den og livlig trafik alle steder.

Se flere billeder fra fredag i Moskva her!

Ingen kommentarer: